USA Check-list

Det här kommer bli en låång dag så jag tänkte skriva ner alla mina USA-förberedelser så kan det ta en liten del av dagen iallafall. Det är en hel del.

  • Jag började med att skicka ut mail till ett antal skolor (tror det blev 35 i slutet) som jag hade letat upp på ncaa hemsida (ska länka den när jag hittar den igen). I mailet skrev jag att jag var intresserad av att komma över för att simma och studera på deras skola och bifogade ett "cv" där jag skrev mina meriter i simning och i skolan.
  • När jag började få svar fick jag börja välja och höra med dem hur mycket scolarship dom var villiga att ge mig.
  • För att komma in på skolan måste man ha skrivit det amerikanska högskoleprovet SAT. Det anmäler man sig på internet. Var väl förbered nä du ska skriva provet för det är svårt! Resultaten skickade jag till min skola jag hade valt (har man inte bestämt vilken skola så skicka till alla du har som alternativ) och till NCAA-clearinghouse. Det är viktigt att skicka till dessa ställen, det går att fylla i efteråt men det kosta pengar då.
  • De flesta skolor vill att utlänningar (vi alltså) ska göra TOEFL (Test Of English as a Foreign Language). Detta prov var betydligt enklare men det skadar inte att vara förbered här också. Dessa resultat skickade jag också till min skola och NCAA-clearinghouse.
  • För att få tävla i USA måste man anmäla sig till en organisation för att få eligibility (tävlingstillstånd) det gör man på https://web1.ncaa.org/eligibilitycenter/common/ och klickar på prospective student där man får fylla i en "amateurism questioner". Viktigt att komma ihåg här är att för att få täla i college-swimming får man inte räknas som proffs och alltså INTE ha tagit emot pengar eller ersättning i någon form i samband med simningen.
  • När jag hade anmält mig på clearinghouse så skickade jag in mina betyg översatta till engelska (vissa skolor kan översätta betygen till er men jag fick gör det själv). De vill ha både gymnasiebetyge och högstadiebetygen.
  • För att man sedan ska kunna få ett visum är det en hel del papper som ska fyllas i och skickas in. Det absolut viktigaste och det som för mej var krångligast att få tag i är I-20 dokumentet. Jag var tvungen att ge min skola (trots att jag fick fullt scolarship) ett financial statement som bevisade att jag hade en "backup" ifall något skulle hända, i mitt fall skulle denna "backup" vara på drygt 36500kr så det är ganska mycket. Men ligg på era skolor med att ni måste ha detta dokumentet.
  • För att boka tid på ambassaden går man in på http://stockholm.usembassy.gov/ och klickar på Visas längst upp på sidan och sedan på non-immigrant. Sedan klickar man på non-immigrant till vänster på sidan och vidare till apply for a visa check-list. Här står allt man behlver ha med sig till ambasaden. Personbevis-120 med alla relationer är bara att fråga på skattemyndigheten så har de det. Tänk också på att fotot du ska ha med dig till ambassaden inte är ett vanligt foto du tar i en automat utan det görs bäst hos en fotograf.
  • När jag fick hem mitt antagningsbesked från skolan fick jag samtidigt en brochyr från student health service där det stod vad jag var tvungen att vaccinera mig emot, det är olika från skola till skola men se till att kolla upp det för det är dyrt att vaccinera sig på campus.
  • När allt var klart med antagningsbesked skulle jag också fylla i ett formulär om housing, alltså om hur jag skulle bo.

Så, nu hoppas jag att detta inte verkar allt för krångligt.

Några viktiga saker att tänka på är att det i slutändan blir en hel del pengar så var beredd på det. Också något som jag tyckte var lite jobbigt innan jag förstod att det inte var personligt, när du väl har skrivit på för en skola kommer inte din coach vara lika angelägen att ta kontakt eftersom han/hon antagligen håller på att rekrytera fler simmare så våga ta kontakt själv när du undrar över något.

Som man säger "vill man ha någoting gjort är det bäst att göra det själv".

Om ni som är i USA ser att jag har missat något viktigt så säg till mig så kompleterar jag listan.

Snart börjar avslutningscermonin på os, lite vemodigt, tänk nästa gång det är sommar-os är jag 24 :-O, det är gaaammalt:-P.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0